Wood structure and legs and velvet upholstery. 1946: Objects in papier-mâché in collaboration with Enrico and Gaetano Dal Monte. Gio Ponti, Sistema Informativo Unificato per le Soprintendenze Archivistiche, Accademia dei Facchini della Val di Blenio, Chiesa di San Maurizio al Monastero Maggiore, https://it.wikipedia.org/w/index.php?title=Gio_Ponti&oldid=117436103, Sepolti nel Cimitero Monumentale di Milano, Template Webarchive - collegamenti all'Internet Archive, Voci biografiche con codici di controllo di autorità, licenza Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo, 1957 Casa di abitazione in via Plinio, 52 a Milano (con Antonio Fornaroli e, 1960 Casa di abitazione in via Bronzino, 5 a Milano (con Antonio Fornaroli e. S. Sermisoni (a cura di), "Gio Ponti. [7] From 1943, due to the Second World War, his activity as an architect slowed down. Gio Ponti morì nel 1979 ed è sepolto nel Cimitero Monumentale di Milano. Gio Ponti morì a Milano nel 1979: riposa al Cimitero Monumentale[12]. Ponti began his architectural career in partnership with Mino Fiocchi and Emilio Lancia from 1923 through 1927, and then through 1933 with Lancia only, as Studio Ponti e Lancia PL. Grattacielo Pirelli, Milano (1956-61), interni. He invented lighting fixtures for Fontana Arte, Artemide (1967), Lumi (1960), and Guzzini (1967), but also fabrics for JSA and a dinner service for Ceramica Franco Pozzi (1967). Gio Ponti si laureò in architettura presso l'allora Regio Istituto Tecnico Superiore (il futuro Politecnico di Milano) nel 1921, dopo aver sospeso gli studi durante la sua partecipazione alla prima guerra mondiale.Nello stesso anno si sposò con la nobile Giulia Vimercati, di antica famiglia brianzola, da cui ebbe quattro figli (Lisa, Giovanna, Letizia e Giulio). Nel 1951, si unì allo studio insieme a Fornaroli, l'architetto Alberto Rosselli[11]. 1945: Furniture for Saffa, "La casa entro l'armadio" (the house in the wardrobe), 1945: Sets and costumes for the ballet Mondo Tondo by. In 1941 Ponti he resigned as editor of Domus and set up Stile magazine, which he edited until 1947. 1953: Italian-Brazilian-Centre, Predio d'Italia. Costruire è carattere della loro razza, forma della loro mente, vocazione ed impegno del loro destino, espressione della loro esistenza, segno supremo ed immortale della loro storia.». Giovanni Ponti, detto Gio[1] (Milano, 18 novembre 1891 – Milano, 16 settembre 1979), è stato un architetto e designer italiano fra i più importanti del dopoguerra[1]. Other outputs of the time include the 1928 Monument to the Fallen with the Novecento architects Giovanni Muzio, Tomaso Buzzi, Ottavio Cabiati, Emilio Lancia and Alberto Alpago Novello, The 1930s were years of intense activity for Ponti. 1936: Design of the universal exhibition of the catholic press, 1936–1942: Artistic direction and interior design of the Aula Magna, basilica and administrative building of. Accompagnato da un certificato di autenticità dei Gio Ponti Archives. Ponti also offered to Domus readers detailed plans of a circular house called Il scarabeo sotto la foglia (1964– The beetle under a leaf). 1930–1933: Textiles for Vittorio Ferrari, 1940: Paintings and objects made from enamel on copper in collaboration with, 1940–1959: furniture and interior design in partnership with, 1941–1947: Furniture decorated with enamel in collaboration with, 1942–1943: Film adaptation of the play Henry IV by. [11][12] He completely renewed the iconographic repertoire by freely revisiting the classical tradition. In the 1950s, the review became more international and the reopening of borders encouraged confrontation with different cultural and visual worlds. progetto: Ponti Gio ... 1954), in cui mettere in opera, in un sorta di campionario dell'edilizia moderna, tutti i tipi possibili di strutture, materiali, finiture, serramenti, arredi e di impianti che gli studenti avrebbero dunque potuto conoscere dal vero. With Ceramica D'Agostino, he designed tiles with blue and white or green and white motifs that once combined create different more than a hundred motifs. Nel 1937 incaricò Giuseppe Cesetti di eseguire un pavimento in ceramica di vaste dimensioni, esposto alla Mostra Universale di Parigi, in una sala dove ci sono anche le opere di Gino Severini e Massimo Campigli. Questa pagina è stata modificata per l'ultima volta il 22 dic 2020 alle 13:33. Starting from the traditional chair model, originating from the village of Chiavari in Liguria, Ponti eliminated all unnecessary weight and material and assimilated the shape as much as possible to the structure, in order to obtain a modern silhouette weighing only 1.7 kg. Ponti also coordinated the Italian and European editions of the Eurodomus design exhibitions, including the exhibition "Formes italiennes" in 1967 at the Galeries Lafayette in Paris. 1931–1936: Case tipiche (typical houses), via de Togni. At the turn of the 1950s, Ponti deployed a prolific creation where he sought to combine aesthetic and functional requirements: the espresso machine for La Pavoni in 1948 and the Visetta sewing machine for Visa (1949), textiles for JSA, door handles for Olivari, a range of sanitary facilities for Ideal Standard, cutlery for Krupp Italiana and Christofle, lighting for Arredoluce and furniture for the Swedish department store Nordiska Kompaniet. Giovanni "Gio" Ponti (18 November 1891 – 16 September 1979) was an Italian architect, industrial designer, furniture designer, artist, teacher, writer and publisher.. During his career, which spanned six decades, Ponti built more than a hundred buildings in Italy and in the rest of the world. He also submitted in 1971 a project for the future Centre Georges-Pompidou in Paris by proposing to model an axis in the capital linking the Baltard pavilions in les Halles pavilions to the future modern art museum thanks to an art "garden". Si è inaugurata il 26 novembre al MAXXI Museo nazionale delle arti del XXI secolo, a Roma, la mostra GIO PONTI. Questa seduta ha fatto la storia del design. He then applied this solution to domestic spaces and offices, with "organised walls". Other collaborations were established, in particular with the Dal Monte brothers, who specialised in the production of papier-mâché objects, the ceramist Pietro Melandri, the porcelain manufacturer Richard Ginori and the Venini glass factory in Murano. [21], http://www.archidiap.com/opera/scuola-di-matematica/, "Il pellegrino stanco by Gio Ponti by Salvatore Saponaro | Blouin Art Sales Index", Gio Ponti's works on the Italian public Television – RAI, INA Casa Harrar-Ponti by Gio Ponti in Rome (1951–1955), https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Gio_Ponti&oldid=993653779, Italian military personnel of World War I, Wikipedia articles with BIBSYS identifiers, Wikipedia articles with CANTIC identifiers, Wikipedia articles with KULTURNAV identifiers, Wikipedia articles with PLWABN identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with Trove identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, Architectures designed by Ponti photographed by. GIO PONTI Un divano anni '40. [4] In New York City, he set up the Alitalia airline agency (1958) on Fifth Avenue and was entrusted with the construction of the 250-seat auditorium of the Time-Life building (1959). Fra il 1966 ed il 1968 collaborò con l'impresa di produzione Ceramica Franco Pozzi di Gallarate[senza fonte]. He was involved in many projects, particularly in his native city of Milan. From 1934 to 1942, he worked at the University of Padua, with the construction and interior design of the new Faculty of Arts, Il Liviano (1934–1940), then the artistic direction and interior design of the Aula Magna, the basilica and the rectorate of the Palazzo Bo. Cassina)[15], realizzata partendo da un oggetto già esistente e di solito prodotto artigianalmente: la Sedia di Chiavari[16], migliorato in materiali e prestazioni. Lit from behind, the facade turned into a bright screen at night. The construction of the Rasini building (1933–1936) with its flat roofs marked the end of his partnership with Emilio Lancia around 1933. His studies were interrupted by his military service during World War I. ), Daniel Sherer, “Gio Ponti: The Architectonics of Design,” Catalogue Essay for, Daniel Sherer, “Gio Ponti in New York: Design, Architecture, and the Strategy of Synthesis,” in, This page was last edited on 11 December 2020, at 19:33. 1938–1949: Columbus clinic, via Buonarotti. Nel 1934 l'Accademia d'Italia gli conferì il "premio Mussolini" per le arti[8]. [15], In the 1940s and early 1950s, Ponti turned to unique creations showcasing the skills of exceptional craftsmen. the chair, which was very strong but also so light that it can be lifted by a child using just one finger. #2. Assieme a Casabella, Domus rappresenterà il centro del dibattito culturale dell’architettura e del design italiani della seconda metà del Novecento[5]. From 1950 to 1955, he was also in charge of the urban planning project for the Harar-Dessiè social housing district in Milan with architects Luigi Figini and Gino Pollini. Its envelope reflected the surrounding landscape and blended into it, like the shell of a beetle. Jan 1, 2019 - Explore Leif Bech's board "CHIAVARI CHAIRS, Sedie di Chiavari" on Pinterest. For this complex, he designed two buildings with highly colored profiles, one of which was designed in collaboration with the architect Gigi Gho.[1]. 1966: Canopy for the main basilica at the Oropa sanctuary, 1967–1969: Colourful and triangular skyscrapers (. AMARE L’ARCHITETTURA, a cura di Maristella Casciato e Fulvio Irace con Margherita Guccione, Salvatore Licitra, Francesca Zanella. All the materials and the furniture, chosen or designed by Ponti, were shipped from Italy. 1955–1960: San Luca Evangelista church, via Vallazze. 1963: Continuum armchair for Pierantonio Bonacina, Lurago d'Erba, 1967: The Los Angeles Cathedral, sculpture. Livia Frescobaldi Malenchini, M. Teresa Giovannini, Oliva Rucellai. Giò Ponti P.Luigi Nervi, Centro Pirelli 1955/56 A- Strutture di travi, di telai Strutture piastra nervata o piena. 1952: Interior design of the ocean liner Africa for Lloyd Triestino. 1934: Room "Più leggero dell'aria" ("Lighter than air") at the Esposizione dell’aeronautica italiana, Palazzo dell'Arte. The family Bouilhet who entrusted him with his first architectural commission abroad, with the construction of the Ange Volant (1926–1928, in collaboration with Emilio Lancia and Tomaso Buzzi), a country house located on the edge of the Saint-Cloud golf course, on the outskirts of Paris. Committenza. Altezza cm 106 larghezza 185 profondità 85. Qui iniziò il periodo di più intensa e feconda attività sia nell'architettura che nel design, abbandonando i frequenti riallacci al passato neoclassico e puntando su idee più innovative. Negli anni cinquanta, lo stile di Ponti si fece più innovativo[18] e, pur rimanendo classicheggiante nel secondo palazzo per uffici della Montecatini (1951), si espresse pienamente nel suo edificio più significativo: il Grattacielo Pirelli in Piazza Duca d’Aosta a Milano (1955-1958)[19]. Milano è la città dove Gio Ponti realizzò molte delle sue opere. 1944: Sets and costumes for the ballet Festa Romantica by Giuseppe Piccioli. Nel 1952 costituisce con l’architetto Alberto Rosselli lo studio Ponti-Fornaroli-Rosselli[10]. Within the new multidisciplinary review of art, architecture and interior design Domus, which he founded in 1928 with the publisher Gianni Mazzochi and which he directed almost all his life, Ponti had the opportunity to spread his ideas. In these years he was influenced by and associated with the Milanese neoclassical Novecento Italiano movement. Francesco Vezzoli. A similar process was used in 1978 to cover the facade of the Shui Hing department store in Singapore. 1935–1937: Paradiso del Cevedale hotel, Val Martello. L. L. Ponti, Gio Ponti: l'opera, Leonardo Editore, Milan 1990 G. Arditi e C. Serrato, Giò Ponti: venti cristalli di architettura, Il Cardo, Venice 1994 Fabio Ramella e Gio Ponti… It was also in the mid 1960s that he befriended art critic Pierre Restany, who became a regular contributor to the Domus magazine. 20-set-2020 - Esplora la bacheca "MoMo masterpiece" di Carlo Ostorero su Pinterest. GIO PONTI: il museo MAXXI ne ripercorre l’immensa e appassionata attività, a partire dal settore della progettazione architettonica. 1930: Furniture and objets for Fontana Arte. [19] The aim of this review was to document all forms of artistic expression in order to stimulate creation through an independent critical perspective. 1938: Design of the "Mostra della Vittoria", Fiera di Padova. Edificio sede della Riunione Adriatica di Sicurtà (RAS), Milano (1956-1960), Il suo riallacciarsi e utilizzare i valori del passato trovò sostenitori nel, è il grattacielo in calcestruzzo armato più alto del mondo, Villa Bouilhet "L'ange volant" Garches, Paris, France - Giò Ponti. [7] In the late 1930s, Ponti deepened his research on Mediterranean housing by collaborating with writer and architect Bernard Rudofsky. artista verso gli artisti, in Gio Ponti e l’architettura sacra, Silvana Editoriale 2005. The furniture also became flexible and space-saving in order to optimise space. Nel 1941 fonda la rivista Stile[9], la cui pubblicazione termina nel 1947[10]. Many models also emerged in the 1960s, such as the Continuum rattan armchair for Pierantonio Bonacina (1963), wooden armchairs for Knoll International (1964), the Dezza armchair for Poltrona Frau (1966), a sofa bed for Arflex, the Novedra armchair for C&B (1968) or the Triposto stool for Tecno (1968). From 1936 to 1961 he worked as a professor on the permanent staff of the Faculty of Architecture at Politecnico di Milano University. Voleva creare una sedia senza aggettivi e finì per inventare lei, la Superleggera, famosa proprio per quell’epiteto che riassume in cinque sillabe tutte attaccate la sua eccezionalità. 1932–1936: ItalCima chocolate factory, via Crespi. The ten "case tipiche" (typical houses), built in Milan between 1931 and 1938, were also close to Rationalist Modernism while retaining features of Mediterranean houses like balconies, terraces, loggias and pergolas. 1961–1964: Parco dei Principi hotel, via Mercadante. L'edificio appare come una slanciata e armoniosa lastra di cristallo[20], che taglia lo spazio architettonico del cielo, disegnata su un equilibrato curtain wall e i cui lati lunghi si restringono in quasi due linee verticali. «Gli italiani sono nati per costruire. With the first office building of the Montecatini chemical group (1935–1938), for which he used the latest techniques and materials produced by the firm, in order to reflect the company's avant-garde spirit, Ponti designed, on an unprecedented scale (the offices housed 1,500 workstations), a building in every detail, from architecture to furniture.[5]. Pirelli Tower, Milan (1956–1961), interior, In 1923, Ponti was appointed artistic director of Richard Ginori, one of Italy's leading porcelain manufacturers, based in Milan and Sesto Fiorentino, changing the company's whole output through the involvement of some of the main Italian artists of the time, including the sculptor Salvatore Saponaro. Next came the "fitted windows", for the manufacturer Altamira in particular and that he used for his apartment via Dezza. The armchair, on the other hand, was designed for one of the projects closest to Gio Ponti’s heart, the villa of the Planchart collectors in Caracas (1953-57). Gio Ponti: L'Infinito Blu fatto di disegni e colori che racchiusero nel 1960 e racchiudono ancora oggi l’essenza del magico scenario di Sorrento dove il cielo e il mare, in perfetto equilibrio, creano un’armonia senza pari. [3] From 1936 to 1961, he taught at the Milan Polytechnic School and trained several generations of designers. This vast hangar was designed as an architecture laboratory, an exhibition space and a space for the presentation of studies and models. 1970: Apta furniture for Walter Ponti, San Biagio. He created in particular a cylindrical lamp surrounded by crystal discs and mirrors and the famous Bilia Lamp. ANAC (Associazione Nazionale Amici della Ceramica)Varese, ottobre 2012. Il Palazzo dell’Esposizione Internazionale del Lavoro è una delle più stupefacenti opere architettoniche e strutturali realizzate dall’ingegner Pier Luigi Nervi, con la collaborazione degli architetti Gio Ponti e Gino Covre.Fu inaugurato nel 1961, in occasione delle celebrazioni per il centenario dell’Unità d’Italia che si sono tenute a Torino.

Terranuova Bracciolini Sergio Chienni, Tratti Somatici Italiani Del Nord, Sandra Collodel Vita Privata, La Sirenetta Ormai è Troppo Tardi, Ufficio Sacramenti Diocesi Milano,